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CSR and Virtue Ethics: The common good of firms, markets, and civil society

2021 , Scalzo, Germán

This chapter probes the social responsibility of firms using a virtue ethics approach and the concept of the common good. In particular, it highlights the contrasting assumptions of mainstream approaches and the common good of the firm approach to explaining how the latter—rooted in Aristotelian virtue ethics—provides an original conception of social responsibility. A common good approach to social justice understands social relationships essentially as duties to which one voluntarily adheres; when said justice and commitment to the common good flourishes, community ensues. Finally, a virtue ethics approach to corporate social responsibility establishes three forms of duty and social responsibility to stakeholders, including those who make up the firm, those who maintain a market-based relationship with it, and those who are related to the firm as part of society’s civic sphere.

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Del dominio a la propiedad individual

2016 , Martínez Echevarría, Miguel Alfonso , Scalzo, Germán

El presente artículo presenta una reflexión sobre la riqueza o el “modo humano de tener”, tanto desde una perspectiva privada –relacionada con la noción de dominium–,como pública –ius o derecho–. Tras una fundamentación antropológica del dominio, se analiza su evolución histórica y en especial el extraño caso del “dominio sin propiedad” que propone la pobreza voluntaria franciscana y que da lugar a una visión espiritualista del dominio. Esta perspectiva contribuiría a que en la modernidad se produjera un cierto enfrentamiento entre las nociones de derecho y ley. Esta tensión, presente en la filosofía de Suárez, es fundamental para comprender las interpretaciones modernas del dominio como un derecho de propiedad individual. ©2016 Cauriensia, Universidad de Extremadura.

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Physician knowledge and attitudes toward breast cancer screening strategies in transgender population.

2022 , Scalzo, Germán

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Sobre contratos y usura en Manuel Rodríguez, el Lusitano

2016 , Aspe-Armella, Virginia , Scalzo, Germán

En este artículo se analiza la obra Suma de casos de conciencia, del portugués Manuel Rodríguez –el Lusitano–, con el fin de obtener una mayor comprensión de la proyección del pensamiento económico de la Escuela de Salamanca. El estudio de este autor de la segunda mitad del siglo XVI permite profundizar en la evolución de dicha Escuela, mediante la comparación entre los distintos modos de responder a los desafíos que se fueron presentando a través del tiempo. Los elementos comunes a la Escuela en su evolución permiten delinear el espíritu que inspiró a estos teólogos morales y son una oportunidad para encontrar claves que permitan interpretar la vida económica actual desde una antropología de la justicia. ©2016 Cauriensia, Universidad de Extremadura.

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El precio de la verdad

2022-01 , Scalzo, Germán , GERMAN ROBERTO SCALZO;648023 , Universidad Panamericana. Campus Aguascalientes. Instituto de Humanidades

Ensayo académico: Primer premio ex aequo XI Foro Universitas 2019: “Fe, razón y cultura”, concurso intercampi de ensayos, Universidad Panamericana.

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Prudence as part of a worldview: historical and conceptual dimensions

2016 , Scalzo, Germán , Alford, Helen

As Sison (2015, p. 232) remarks, ‘politics’ in Aristotle could mean at least three different things: (1) a kind of life; (2) a qualifier for the virtues of justice and prudence; or (3) a body of knowledge. As a body of knowledge, its object is happiness (eudaimonia), which is the supreme human good. Happiness ‘is not a mere object of knowledge (gnosis) but action (praxis); in particular it consists in “living or doing well” (NE 1095a), in accordance with the proper function of human beings, which is rational activity (NE 1098a)’ (ibid., p. 233). Aristotle puts particular emphasis on the injunctions of practical wisdom: [H]is ideal of a good man must unite two different kind of virtues: practical wisdom (phronēsis), the intellectual virtue necessary for conceiving of the right decisions of the means and ways to carry them out, and (ii) the moral or character virtues (ēthikē aretē), the habitually acquired, appropriate emotional attitudes towards acting and being affected. (Frede, 2013, pp. 126–7). In order to conceptualize prudence – phronēsis – one must distinguish it from other forms of excellence that reason might acquire according to its different activities. Aristotle identifies three kinds of human activity (energeia) (NE, 1178b): contemplation (theõria), action (praxis) and production (poiēsis), each governed by a different kind of rational excellence (aretē). Thus contemplation is governed by theoretical reason (sophia), action by moral – practical – reason (phronēsis) and production by technical reason (technē) (Murphy, 1993, p. 87). Aristotle does not contrast thought (knowledge) with activity (action), recognizing that all complex human activity is marked by a unity between conception and execution and that, in relation to it, there are three kinds of thought (dianoia) (Metaphysics, II 2 y VII 1): theoretical thought, which speculates on something; practical thought, which works; and productive thought, which makes. ©2016, Edward Elgar Publishing Ltd.

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Autoconocimiento y desarrollo de virtudes humanas como base para el ejercicio profesional ético: análisis de una experiencia evaluativa en el contexto universitario

2020-07-02 , Chavarría Olarte, Marcela , Scalzo, Germán , MARCELA CHAVARRIA OLARTE;202130 , GERMAN ROBERTO SCALZO;648023 , Universidad Panamericana. Campus Ciudad de México. Escuela de Pedagogía

La ética centrada en la virtud ha sido objeto de una revalorización en los últimos cincuenta años, tanto a nivel filosófico general como en su aplicación al ámbito de los negocios. Esto ha significado un considerable esfuerzo por promover la educación del carácter en el currículo universitario. El presente trabajo se pregunta sobre cuáles han de ser los ejes de la docencia de la Ética Profesional a fin de conseguir el desarrollo de virtudes, como base para asumir un compromiso ético en el ejercicio de la profesión. Para tal fin, se realiza un estudio de campo con un grupo de estudiantes universitarios de Ciencias Empresariales, en relación con su grado de desarrollo de virtudes humanas y el efecto que puede tener en ellos el guiarlos hacia el autoconocimiento de sus fortalezas y áreas de oportunidad en su formación humana. Se ha utilizado el test VTR® como una primera aproximación al análisis cualitativo de una realidad compleja, en el marco de una propuesta pedagógica concreta de formación y acompañamiento que informa el proceso de enseñanza-aprendizaje de profesores de Ética Profesional en el centro de estudios superiores donde se desarrolla.

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Castleman's Disease:Clinicopathological Characteristics of a Cohort of Hispanic Patients

2022 , Scalzo, Germán

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Virtues and the common good in production

2019 , Scalzo, Germán

This chapter explains the nature of leadership and why ethics is critical both in the behavior of the leader and the study of leadership. It also explains leadership from the perspective of Aristotle, MacIntyre and Catholic Social Teaching. The chapter discusses the virtues that today's leaders need. It integrates notions of human dignity and the common good into a framework for virtuous leadership. The chapter examines the leader: why ethics and the virtues are critical and how the leader's character relates to the firm in particular and society in general. This is because good corporate performance needs good leadership. Leadership literature has focused on leaders' personal characteristics, leader-related skills and behaviors. There is also a stream of research on differentiating transformational from transactional leaders. Transactional leaders guide followers towards established goals by clarifying role and task requirements. ©2018 Taylor and Francis Group.

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Génesis del pensamiento económico: dos visiones en pugna

2015 , Scalzo, Germán

A finales del siglo XVIII, tras la publicación de La Riqueza de las Naciones (Smith, 1776), se consolida un cambio de paradigma en el modo de concebir la economía, caracterizado por una progresiva “naturalización” o “despersonalización”, que es comúnmente aceptado como la génesis de la ciencia económica. Desde esta perspectiva, la economía se considera un proceso necesario que responde a leyes tan objetivas como las de la física; “descubrirlas” sería la tarea propia del economista. El presente trabajo cuestiona esta visión apodíctica a través de una aproximación a la concepción de la actividad económica en los mismos orígenes del pensamiento filosófico –puntualmente, en las posturas platónica y aristotélica, dos propuestas originales que conforman la génesis del pensamiento económico– con el objeto de mostrar que existe una estrecha relación entre una noción de economía y la concepción antropológica subyacente. © Cauriensia