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Vigo, A. G. (2023). Kant y la conciencia moral. Un comentario de los textos principales. Colección Sapientia. Editorial NUN. 167 pp.

2023 , De Haro Romo, Vicente

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Jean GRONDIN: Del sentido de la vida. Un ensayo filosófico, traducción de Jorge Dávila, Barcelona: Herder 2005, 157 pp.

2005 , De Haro Romo, Vicente

Jean GRONDIN: Del sentido de la vida. Un ensayo filosófico, traducción de Jorge Dávila, Barcelona: Herder 2005, 157 pp.

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Jorge Peña: La poética del tiempo: ética y estética de la narración, Santiago de Chile: Editorial Universitaria 2002, 342 pp.

2003 , De Haro Romo, Vicente

Jorge Peña: La poética del tiempo: ética y estética de la narración, Santiago de Chile: Editorial Universitaria 2002, 342 pp.

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Juan Carlos Mansur Garda: Kant: ontología y belleza, México:Herder 2010, 270 pp.

2010 , De Haro Romo, Vicente

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Gerhard SCHWARZ: Est Deus in nobis: Die Identität von Gott und reiner praktischer Vernunft in Immanuel Kants ‘Kritik der praktischen Vernunft’, Berlin: Verlag TU Berlin 2004, 307 pp.

2009 , De Haro Romo, Vicente

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Duties to Oneself and Other Ways of Being Bound in Fichte’s Sittenlehre

2022 , De Haro Romo, Vicente

In this chapter, I will briefly explore a relatively recent discussion on the kind of normativity found in Fichte’s 1798 Das System der Sittenlehre nach den Prinzipien der Wissenschaftslehre. Because of some ambiguity that the Fichtean argument presents in this book, some interpretations argue that Fichte’s ethics could be understood as consequentialist or as agent-neutral perfectionism. I squarely argue against this consequentialist interpretation and express doubt about some aspects of the perfectionism alternative, and later focus on how I think we should understand, in the context of this discussion, Fichte’s position on duties to oneself. Fichte accepts duties to oneself as part of his system of duties, but only as conditioned (bedingte) and mediated (mittelbare), because, for him, the object of the moral law is the moral law itself, and its presentation (Darstellung) to the moral agent is never instantiated in his or her own person, but rather only presented in the whole community of rational beings. Does this mean that, in Fichte’s ethics, the individual person is irrelevant or even unthinkable as an end in itself? I will argue that this is not the case, and I will propose another way of understanding Fichte’s argumentative strategy on duties to oneself, suggesting at the end of the chapter that Kant’s position on this topic is preferable. © 2022, The Author(s), under exclusive license to Springer Nature Switzerland AG.

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Deber, virtud y razón práctica en la metafísica de las costumbres de Immanuel Kant

2012 , De Haro Romo, Vicente , VICENTE DE HARO ROMO;241315 , Vigo, Alejandro G., 1958- , Campus Ciudad de México

La tesis es una monografía de la “Doctrina de la virtud”, segunda parte de la Metafísica de las costumbres de Kant. Se analiza la relación entre la “Doctrina de la virtud” y otras obras (Fundamentación de la metafísica de las costumbres y Crítica de la razón práctica, p.ej.) y cómo la ética del deber aborda la virtud. Se examinan las interpretaciones más frecuentes de la filosofía práctica de Kant, y se demuestra que son imprecisas y que la ética kantiana es una propuesta más rica y matizada de lo que suele pensarse en las interpretaciones estándar.

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Étienne GILSON: Dante y la filosofía, traducción de María Lilián Mujica Rivas, Pamplona: EUNSA 2004,317 pp.

2004 , De Haro Romo, Vicente

Étienne GILSON: Dante y la filosofía, traducción de María Lilián Mujica Rivas, Pamplona: EUNSA 2004,317 pp.

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La mimesis de Aristóteles desde la hermenéutica de Paul Ricoeur

2002 , De Haro Romo, Vicente , VICENTE DE HARO ROMO;241315

El autor sostiene que la explicación de la mimesis en La metáphore vive (The Rule of Metaphor) de Paul Ricoeur es necesaria para justificar el acercamiento narrativo a las paradojas del tiempo propuestas en la trología de Temps et récit (Time and Narrative). El artículo insiste también en el trasfondo metafísico de la interpretación de Ricoeur sobre la mimesis de Aristóteles.

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El deber de beneficencia en Kant y Fichte

2020 , De Haro Romo, Vicente

This paper presents Kant´s and Fichte´s arguments to put forward the ethical and particular duty of beneficence. It appraises both philosophers' reasons to locate this duty in a special position in their respective system of duties, contrary to the general criteria of these systems. It also comments in a comparative way, on the role of the faculty of judgment towards the margin of latitude that this ethical duty implies in each of both thinkers. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.