Options
¿Cuán involucrado estoy? Un estudio exploratorio sobre el compromiso académico y la orientación temporal en estudiantes argentinos
Journal
Revista Panamericana de Pedagogía
Publisher
Universidad Panamericana, Escuela de Pedagogía
Date Issued
2018-12-28
Author(s)
Daura, Florencia Teresita
Durand, Julio César
Advisor(s)
Universidad Panamericana. Campus Ciudad de México. Escuela de Pedagogía
Type
Resource Types::text::Non-primary product
Abstract
In this paper, an exploratory and descriptive research is presented to develop and increase the study on the relationship between academic engagement and temporal orientation. The study examines the link between both constructs in a sample of Argentine students at secondary, tertiary and university level. First, the theoretical foundations of the proposal are described; then, the instruments that were applied —a scale specifically designed to assess the academic engagement, and the Temporal Perspective Inventory (Zimbardo & Boyd, 1999)— are detailed. Lastly, the results are presented, showing significant correlations between the variables that make up the selected instruments, which are validated by this study for further research on academic engagement
License
Acceso Abierto
How to cite
Daura, F. T., y Durand, J. C. . (2018). ¿Cuán involucrado estoy? Un estudio exploratorio sobre el compromiso académico y la orientación temporal en estudiantes argentinos. Revista Panamericana de Pedagogía, (26), 73-95. https://doi.org/10.21555/rpp.v0i26.1925
Table of contents
Introducción -- Marco teórico de referencia -- El compromiso académico -- Perspectiva temporal -- Metodología y procedimiento -- Muesta -- Objetivo -- Instrumento -- Escala de Compromiso Académico -- Inventario de Perspectiva Temporal(Zimbardo Time Perspective Inventory, ZTPI) -- Procedimiento -- Análisis de los resultados -- Estructura factorial de la Escala de Compromiso Académico (EsCA) -- Análisis de confiabilidad por variables y subescalas que conforman el instrumento -- Análisis descriptivo de la Escala de Compromiso Académico -- Análisis descriptivo del Inventario de Perspectiva Temporal -- Correlación entre las variables que integran la escala de compromiso académico y los factores temporales -- Conclusiones