Show simple item record

dc.contributor.authorDávila-Aragón, Griselda
dc.contributor.authorRamírez Pérez, Héctor Xavier
dc.contributor.authorRivas Aceves, Salvador
dc.coverage.spatialMéxico
dc.creatorSALVADOR RIVAS ACEVES;168147
dc.date.accessioned2018-10-10T13:41:13Z
dc.date.available2018-10-10T13:41:13Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationDavila Aragón, G., Ramírez Pérez, H. X. y Rivas Aceves, S. (2018). Measuring familiness in private family firms: A Bayesian network model. Contaduría y Administración, 63 (3). DOI: 10.22201/fca.24488410e.2018.1722es_ES, en_US
dc.identifier.issn0186-1042es_ES, en_US
dc.identifier.issn2448-8410
dc.identifier.otherCampus Ciudad de Méxicoes_ES, en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12552/4698
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.22201/fca.24488410e.2018.1722
dc.identifier.urihttps://goo.gl/Sso5EU
dc.description.abstractThe objective of this analysis was to identify the causality among variables that originate the highest level of familiness in private family firms. The Bayesian Networks (BN) theory was applied to measure the effectiveness of resources and capabilities provided by the family members within a family business to understand causal relations among variables by using probabilistic reasoning throughout a graphic. Results showed that if salary of family members was higher than salary of employees in the same position, if family members shared information among themselves, and if family firms presented family-employee bonds, there was an 83%, 70%, and 79% of probability of having a high level familiness, respectively. The limitation of the study is that any modification in the BN might show different outcomes. These findings expand the knowledge on family business discipline and suggest a path for family business' leaders to increase familiness. If family firms want to strengthen their competitive advantage, the main variables they should focus, among all the resources and capabilities that represent familiness, are salaries of family members, sharing information, and family-employee bonds. © 2018 Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Contaduría y Administración.es_ES, en_US
dc.description.abstractEl objetivo fue identificar causalidad entre variables que generan el mayor nivel de familiness en empresas familiares privadas. Se utilizó la teoría de Redes Bayesianas para medir la efectividad de recursos y capacidades generados por familiares dentro del negocio familiar y comprender la relación de causalidad entre las variables, mediante razonamiento probabilístico y gráficos. Los resultados muestran que si el salario de los familiares fuera mayor que el salario de empleados no familiares, los miembros de la familia intercambian información entre ellos, y existen lazos de familia y empleados, existe un 83%, 70%, y 79% de probabilidad de lograr un nivel alto de familiness, respectivamente. La limitación del estudio es que cualquier modificación a la red podría generar resultados distintos. El estudio aumenta el conocimiento de las empresas familiares y ofrece alternativas para que líderes de estas empresas incrementen el familiness. Si las empresas familiares desean fortalecer su ventaja competitiva, las principales variables por las que deben apostar, de entre todos los recursos y capacidades que representan familiness, son salarios de los familiares, intercambio de información y relaciones familia-empleados.© 2018 Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Contaduría y Administración.
dc.description.statementofresponsibilityInvestigadoreses_ES, en_US
dc.description.statementofresponsibilityEstudiantes
dc.description.statementofresponsibilityMaestros
dc.description.tableofcontentsCiencias Económicas y Empresarialeses_ES, en_US
dc.languageenges_ES, en_US
dc.publisherUniversidad Nacional Autónoma de Méxicoes_ES, en_US
dc.relationVersión del editores_ES, en_US
dc.relation.ispartofREPOSITORIO SCRIPTAes_ES, en_US
dc.relation.ispartofREPOSITORIO NACIONAL CONACYTes_ES, en_US
dc.relation.ispartofOPENAIREes_ES, en_US
dc.rightsAcceso Abiertoes_ES, en_US
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es_ES, en_US
dc.rights.urihttp://bit.ly/2xRDzXT
dc.rights.urihttps://goo.gl/TbNa2k
dc.sourceContaduría y Administración
dc.subjectBayesian networkses_ES, en_US
dc.subjectFamilinesses_ES, en_US
dc.subjectPrivate Family Businesses_ES, en_US
dc.subjectRedes Bayesianases_ES, en_US
dc.subjectEmpresas familiares privadases_ES, en_US
dc.subjectRecursos y capacidadeses_ES, en_US
dc.subject.classificationCIENCIAS SOCIALESes_ES, en_US
dc.titleMeasuring familiness in private family firms : a bayesian network modeles_ES, en_US
dc.title.alternativeLa medición de la familia en las empresas familiares privadas: un modelo de red bayesianaes_ES, en_US
dc.typeArtículoes_ES, en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Acceso Abierto
Except where otherwise noted, this item's license is described as Acceso Abierto