Sánchez, JoséJoséSánchezSoto-Vázquez, ArthurArthurSoto-VázquezUniversidad Panamericana. Campus Ciudad de México. Escuela de Comunicación2023-11-162023-11-162022Sánchez, J. ., & Soto-Vázquez, A. . (2022). La escena de la música rock en la frontera entre Estados Unidos y México: traducción y adaptación cultural. Revista Panamericana De Comunicación, 4(2), 75–86. https://doi.org/10.21555/rpc.v4i2.27072683-2208https://scripta.up.edu.mx/handle/20.500.12552/6456This study addresses how rock music integrat-ed into the local culture of a region where the dominant music genres were Tejano and other Mexican-influenced forms. Using a series of in-depth, qualitative interviews with long-practicing musicians, we discuss how rock was shaped and melded into local customs and practic-es. Musicians discussed being flexible in their live performances, playing British invasion songs right after a corrido, being pushed to the margins, and performing at ranches outside the city limits when clubs would not feature them. Nevertheless, the local rock music scene developed in South Texas and became a unique cultur-al hybrid. We use this example to discuss what cultur-al hybridity looks like in the context of music performance, the role of new media in advancing it, and what it means for border identityEste estudio aborda cómo la música rock se integró en la cultura local de una región donde los géneros musicales dominantes eran el tejano y otras formas de influencia mexicana. Usando una serie de entrevistas cualitativas y profundas con músicos de larga práctica, discutimos cómo se formó el rock y cómo se mezcló con las costumbres y prácticas locales. Los músicos hablaron sobre ser flexibles en sus presentaciones en vivo, tocar canciones de la invasión británica justo después de un corrido, ser marginados y actuar en ranchos fuera de los límites de la ciudad cuando los clubes no los presentaban. Sin embargo, la escena de la música rock local se desarrolló en el sur de Texas y se convirtió en un híbrido cultural único. Usamos este ejemplo para discutir cómo se ve la hibridez cultural en el contexto de la interpretación musical, el papel de los nuevos medios en su avance y lo que significa para la identidad fronteriza.Fluid music scenes -- Local music and new media -- Methodology -- Adaptation and growth: the rock music scene in south Texas -- The early scene -- Competing with tejano music from the margins -- Changing audiences and tastes -- The role of new media -- Discussion: hybrid identities and culture in the borderlands -- ConclusionengAcceso AbiertoRock musicMusic sceneU.S./Mexico borderHispanic/LatinoSOCIALES Y ECONÓMICASComunicaciónThe rock music scene on the US/Mexico border: cultural translation and adaptationLa escena de la música rock en la frontera entre Estados Unidos y México: traducción y adaptación culturalResource Types::text::Non-primary product