Now showing 1 - 2 of 2
Thumbnail Image
Publication

Exploring affect, identity, and populism in and around Todd Phillips’ Joker

2022 , Sreepada, Nihar , Domínguez Partida, Gabriel , Universidad Panamericana. Campus Ciudad de México. Escuela de Comunicación

Cultural identity has become a fluid concept in which several positionalities converge; most of them are influenced greatly by popular culture, causing a con-stant individual negotiation between their real lives and the image on the screen. In 2019, Todd Phillips’s Joker achieved worldwide success not only at the box office but also in critical appraisal. Unlike previous representations of this villain as a disruptive social persona, Jok-er showed the main character as a political figure that gives agency and voice to the people who are socially repressed. The impact of this representation transcended Anglo cultures to the extent of symbolizing a popu-list uprising and a growing anti-government sentiment. Nevertheless, this figure’s appropriation brings two problematic ideological standpoints to the goal these groups aim: violence as the only alternative to restoring equality in society and color blindness that silences the struggles that cultures face depending on their context

Thumbnail Image
Publication

Editorial [al año 4, número 2 de la Revista Panamericana de Comunicación].

2022 , Domínguez Partida, Gabriel , Universidad Panamericana. Campus Ciudad de México. Escuela de Comunicación

En el mundo actual, la virtualidad se presenta como una necesidad y no ya como una novel invención. En consecuencia, la investigación de la comunicación ha incluido estas nuevas tecnologías digitales como un área de estudio con el afán extender el conocimiento y aplicación de las teorías seminales del proceso comunicativo. Aunque esta incorporación se ha hecho con cierta reticencia, cada vez es más común encontrar voces académicas que reivindiquen el rol de estas tecnologías y la complejidad de sus aplicaciones, alejándose de la inclusiva influencia negativa en las audiencias. Uno de esos medios es los videojuegos