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Harmony or Discordance between Sacramental and Liturgical Theology?

2024 , Acedo-Moreno, Luz-Imelda

This paper aims to show a way of approximating between liturgical studies and sacramental theology, trying to undo a too formal separation between the two sciences. The paramount cause is to be found at the request of Sacrosanctum Concilium, starting from the link between the two to achieve a greater and more fruitful participation of those faithful to the sacraments. In the words of Card. Ratzinger, this request has not been fully met. The dichotomy and relationship between the notions of theoria and praxis in both sciences are presented as the need for a solid foundation or philosophical frame of reference with a metaphysical or realistic background, attending to the problems raised by the International Theological Commission in the document on “The Reciprocity between Faith and Sacraments in the Sacramental Economy” (1999). The pathway is open, some solutions are proposed, and an attempt is made to show the importance of this subject for the understanding of man himself and his Christian life.

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LA EDUCACIÓN COMO PROCESO EN EL FILÓSOFO DE LA EDUCACIÓN

2010 , Acedo-Moreno, Luz-Imelda

El trabajo pretende ahondar en el pensamiento filosófico de R.S. Peters desde una perspectiva concreta: el procesomismo de la educación. Se presentan los elementos principales que emplea este filósofo de la línea analítica: la educación como «tarea» y como «rendimiento». Se hace notar que el autor, aunque nace dentro la línea analítica, resalta aspectos que se alejan, en cierto sentido, de ella; y, además, realiza una buena crítica a las corrientes educativas contemporáneas pragmatistas, empiristas y formalistas; aporta —con base en la filosofía aristotélica— un análisis profundo de la inmanencia propia de la acción educativa, la necesidad de normas y valores para la educación, y formula un sistema que aprovecha la ayuda deotras ciencias como la psicología, la sociología, etcétera. No obstante, su pensamiento global no desconecta con la línea analítica, al no conceder valor absoluto o real a los principios primeros o metafísicos, ni lograr transitar más allá de la autonomía de la razón, por lo que puede concluirse que permanece en un ámbito más de filiación kantiana que aristotélica.