Este estudio examina las representaciones de la familia en la serie Dahmer (2022), la cual se basa en los crímenes perpetrados por el famoso asesino en serie. Se emplea una metodología de análisis textual para abordar esta cuestión. Los resultados destacan una representación sesgada de la familia del asesino en comparación con la de sus víctimas. La conclusión principal del análisis sugiere que se enfatiza que las familias que parecen estar en “desventaja” son las que realmente logran integrarse en la sociedad, mientras que el modelo de familia liberal estadounidense es propenso a la aparición de disfuncionalidades, hasta el extremo de dar origen al asesino en serie que se examina en este estudio.
El narcotráfico en el cine mexicano: arquetipos desde 2010 a 2017
2021,
Díaz Cerveró, Elba,
Dominguez Partida, Gabriel
This article studies the archetypes and the iconography in contemporary Mexican films that deal with drug trafficking in order to examine the evolution of the narco cinema subgenre and changes in the representation of the narcocultura. The corpus is constituted by the
biggest box office hits each year between 2010 and 2017, which are analysed thematically. This study suggests that the characteristics of the narcocultura continue circulating within Mexican cinema, but it does not point to a subgenre’s existence. The genres circumscribing the
films analysed promote the narcos’ heroism via archetypes and iconography, which symbolize how narcos overcome their modus vivendi to stand as a legitimate authority against a corrupt government. Alongside this representation of narcos, these films also present
objectified women and promote values such as loyalty and family. The aforementioned archetypes and iconography offer a view of life in which violence is normalized, and crime is seen as a legitimate lifestyle.