Now showing 1 - 3 of 3
No Thumbnail Available
Publication

Digital Tools for virtual courses for university teachers affected by COVID-19

2020 , De la Serna-Tuya, A.S , Salgado, Daniela , Ochoa-Garcia, Julian , Ana Fabiola Mora López , García Béjar, Ligia

Due to the 2020 scenario, the pandemic caused by the COVID-19 virus prompted a substantial change in the methods used by teachers when teaching and implementing their classes. As a support mechanism for teachers in the face of the radical change from physical presence to virtual presence, two courses were designed by the School of Pedagogy of the Universidad Panamericana: the first on Instructional Design and the second on didactic tools that enhance interaction and revitalization of classes. The summer of 2020 was the ideal time to train and prepare teachers in the instructional design of online classes because, although the educational model of the university is face-to-face, the circumstances and health limitations forced a strategic change to carry on with the quality that characterizes the institution. The preliminary results that we analyze with the SPSS software indicate that for 90.5% of the teachers the content of the course contributed to their professional development and that 87.2% have sufficient elements to redesign their subject for the following semester, which is executed in virtual mode.

Thumbnail Image
Publication

Investigar: una competencia indispensable para el pedagogo

2018-12-28 , Ochoa García, Julián , Garcia Bejar, Ligia , Universidad Panamericana. Campus Ciudad de México. Escuela de Pedagogía

La formación de los estudiantes universitarios se ha vuelto cada vez más compleja. No se circunscribe sólo a la formación de especialistas en una de las ramas del conocimiento, también debe desarrollar las competencias transversales requeridas en todo egresado universitario. Entre las competencias que, de forma indispensable, debe adquirir un estudiante, se encuentran el desarrollo de habilidades informativas y de investigación. El concepto de alfabetización informacional ha sido estudiado ampliamente en los últimos años por varios especialistas, en especial en el campo de las ciencias de la información y la bibliotecología. Es esencial que alumnos y profesores sean autosuficientes para satisfacer sus necesidades de información al realizar investigaciones académicas fundamentadas que aporten contenidos al cúmulo de conocimientos ya existentes. Los estudios a nivel universitario implican un trabajo de mayor profundidad y especialización por parte de los alumnos que los cursan, y especialmente en el tema de la investigación que deben realizar en el transcurso de los mismos. Es por eso que en el presente trabajo se profundizará en la importancia que guarda, en específico para los estudiantes de Pedagogía, el desarrollar correctamente las competencias informacionales, haciendo especial énfasis en las competencias en investigación

No Thumbnail Available
Publication

Digital Tools for virtual courses for university teachers affected by COVID-19

2020 , De la Serna-Tuya, Andres Saul , D. Salgado-Gutierrez , Ochoa-Garcia, Julian , A.F. Mora-Lopez , García Béjar, Ligia