Repository logo
  • English
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Universidad Panamericana
  • Communities & Collections
  • Research Outputs
  • Fundings & Projects
  • Researchers
  • Statistics
  • Feedback
  • English
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  1. Home
  2. CRIS
  3. Journals
  4. Revista Panamericana de Pedagogía
  5. Núm. 36 (2023) julio-diciembre
  6. La gestión como proceso de mejora de la convivencia escolar. Experiencia de un centro educativo en la nueva región de ñuble en Chile
 
  • Details
Options

La gestión como proceso de mejora de la convivencia escolar. Experiencia de un centro educativo en la nueva región de ñuble en Chile

Journal
Revista Panamericana de Pedagogía
Publisher
Universidad Panamericana, Escuela de Pedagogía
Date Issued
2023
Author(s)
Cisternas Muñoz, Rodrigo
Type
Resource Types::text::Non-primary product
URL
https://scripta.up.edu.mx/handle/20.500.12552/7201
Abstract
This research describes in an intensive and rigorous manner how coexistence management processes are carried out in the educational center Instituto Santa María in San Carlos, Chile. A mixed methodological research approach has been proposed, using a parallel/simultaneous equivalent status design. The techniques used to obtain information were validated questionnaires given to students, teachers and families, interviews with the management team, provincial education authorities and discussion groups with students and teachers. It is concluded that the main manager of coexistence is the teacher, the lack of a coexistence program to develop it in a transversal way in the center is identified, since there are no structured formative processes, there are no preventive activities and reactive actions prevail when difficulties and conflicts that alter coexistence arise.
Subjects

Convivencia

Clima

Educación

Formación

Gestión educativa

Violencia

File(s)
36_11 La gestión como proceso de mejora de la convivencia escolar. Experiencia de un centro educativo en la nueva región de ñuble en chile.pdf (576.75 KB)
Versión del editor
License
Acceso Abierto
URL License
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
How to cite
Cisternas Muñoz, R. . (2023). La gestión como proceso de mejora de la convivencia escolar. Experiencia de un centro educativo en la nueva región de ñuble en Chile. Revista Panamericana de Pedagogía, (36), 180–197. https://doi.org/10.21555/rpp.vi36.2886
Table of contents
Introducción -- Clima y violencia escolar -- Metodología -- Tipo de investigación y diseño -- Técnicas de obtención de información -- Participantes -- Etapas de la investigación -- Técnicas de análisis de la información -- Resultados -- Dimensión Formación para la No Violencia (FNV) -- Dimensión Gestión para la No Violencia (GNV) -- Dimensión Participación -- Entrevistas -- Grupos de discusión -- Discusión -- Conclusiones

Copyright 2024 Universidad Panamericana
Términos y condiciones | Política de privacidad | Reglamento General

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by - Hosting & support SCImago Lab

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback