Options
Comunicación y ética científicas. El falso fraude de las pinturas de Altamira y su representación en el film “Altamira” (2016)
Journal
Revista Panamericana de Comunicación
Publisher
Universidad Panamericana, Escuela de Comunicación
Date Issued
2022
Author(s)
Type
Resource Types::text::Non-primary product
Abstract
Narrative of the discovery process of the important prehistoric paintings found in 1879 in a cave in Cantabria (north of Spain) called Altamira. Such a discovery, due to its high artistic value and technical perfection, could not be accepted as true by most of the scientific community at the time, led by Cartailhac, a highly influential French archaeologist. The article nar-rates all the vicissitudes that its discoverer, Marcelino Sanz de Sautuola, had to endure, who was accused of trickery and forgery of the paintings. He passed away without seeing his discovery recognized. Subsequently, the French archaeologist recognized his mistake and visited the cave and tomb of the Spanish scholar.
License
Acceso Abierto
How to cite
López Yepes, J. (2022). Comunicación y ética científicas. El falso fraude de las pinturas de Altamira y su representación en el film “Altamira” (2016). Revista Panamericana De Comunicación, 4(2), 87–120. https://doi.org/10.21555/rpc.v4i2.2708
Table of contents
itroducción. Naturaleza de la investigación histórica. Posibles conflictos éticos -- Metodología -- Trascendencia de la obra de Sautuola -- La familia Sanz de Sautuola: Marcelino Sanz de Sautuola y Pedrueca (1831-1888) Concepción Escalante y Prieto (1835- ) y María Justina Sanz de Sautuola y Escalante (1871-1946) -- La afición de Sautuola por la arqueología prehistórica. La exposición universal de Paris (1878) -- El descubrimiento de las pinturas -- La niña descubre las pinturas -- El pintor Paul Ratier -- La difusión del descubrimiento y primeras críticas -- Críticas a Sautuola por el estamento eclesiástico -- Visita del rey Alfonso XII en 1881 -- La polémica del descubrimiento. La polémica ideológica -- La polémica académica -- Sautuola -- Vilanova -- Sobre el autor de las pinturas y su posible falsificación -- Consideraciones finales