Repository logo
  • English
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Universidad Panamericana
  • Communities & Collections
  • Research Outputs
  • Fundings & Projects
  • Researchers
  • Statistics
  • Feedback
  • English
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  1. Home
  2. CRIS
  3. Journals
  4. Revista Panamericana de Comunicación
  5. Año 4, No. 2. julio-diciembre (2022)
  6. Comunicación y ética científicas. El falso fraude de las pinturas de Altamira y su representación en el film “Altamira” (2016)
 
  • Details
Options

Comunicación y ética científicas. El falso fraude de las pinturas de Altamira y su representación en el film “Altamira” (2016)

Journal
Revista Panamericana de Comunicación
Publisher
Universidad Panamericana, Escuela de Comunicación
Date Issued
2022
Author(s)
Type
Resource Types::text::Non-primary product
URL
https://doi.org/10.21555/rpc.v4i2.2708
https://scripta.up.edu.mx/handle/20.500.12552/6444
Abstract
Narrative of the discovery process of the important prehistoric paintings found in 1879 in a cave in Cantabria (north of Spain) called Altamira. Such a discovery, due to its high artistic value and technical perfection, could not be accepted as true by most of the scientific community at the time, led by Cartailhac, a highly influential French archaeologist. The article nar-rates all the vicissitudes that its discoverer, Marcelino Sanz de Sautuola, had to endure, who was accused of trickery and forgery of the paintings. He passed away without seeing his discovery recognized. Subsequently, the French archaeologist recognized his mistake and visited the cave and tomb of the Spanish scholar.
Subjects

Sanz de Sautuola

Pinturas rupestres

Cueva de Altamira ...

Cartailhac

Fraude científico

Ética científica

Film Altamira (2016)

File(s)
87-120_Lopez-Yepes.pdf (5.63 MB)
License
Acceso Abierto
URL License
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
How to cite
López Yepes, J. (2022). Comunicación y ética científicas. El falso fraude de las pinturas de Altamira y su representación en el film “Altamira” (2016). Revista Panamericana De Comunicación, 4(2), 87–120. https://doi.org/10.21555/rpc.v4i2.2708
Table of contents
itroducción. Naturaleza de la investigación histórica. Posibles conflictos éticos -- Metodología -- Trascendencia de la obra de Sautuola -- La familia Sanz de Sautuola: Marcelino Sanz de Sautuola y Pedrueca (1831-1888) Concepción Escalante y Prieto (1835- ) y María Justina Sanz de Sautuola y Escalante (1871-1946) -- La afición de Sautuola por la arqueología prehistórica. La exposición universal de Paris (1878) -- El descubrimiento de las pinturas -- La niña descubre las pinturas -- El pintor Paul Ratier -- La difusión del descubrimiento y primeras críticas -- Críticas a Sautuola por el estamento eclesiástico -- Visita del rey Alfonso XII en 1881 -- La polémica del descubrimiento. La polémica ideológica -- La polémica académica -- Sautuola -- Vilanova -- Sobre el autor de las pinturas y su posible falsificación -- Consideraciones finales

Copyright 2024 Universidad Panamericana
Términos y condiciones | Política de privacidad | Reglamento General

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by - Hosting & support SCImago Lab

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback