Repository logo
  • English
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Universidad Panamericana
  • Communities & Collections
  • Research Outputs
  • Fundings & Projects
  • Researchers
  • Statistics
  • Feedback
  • English
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  1. Home
  2. CRIS
  3. Journals
  4. Revista Panamericana de Pedagogía
  5. Núm. 36 (2023) julio-diciembre
  6. Camino hacia la inclusión en educación media superior y superior: voces del profesorado
 
  • Details
Options

Camino hacia la inclusión en educación media superior y superior: voces del profesorado

Journal
Revista Panamericana de Pedagogía
Publisher
Universidad Panamericana, Escuela de Pedagogía
Date Issued
2023
Author(s)
Márquez Cabellos, Norma Guadalupe
Ramos Ramírez, Briseda Noemí
Type
Resource Types::text::Non-primary product
URL
https://scripta.up.edu.mx/handle/20.500.12552/7209
Abstract
This study analyzes the perception of the faculty of a public university in Mexico in the process of educational inclusion of high school and higher education students with disabilities and neurodiverse. A descriptive qualitative methodology based on discourse analysis through focus groups has been used. The results highlight actions that facilitate inclusion such as architectural adaptations, adapted technology support, guidance and advice. However, barriers that limit learning and participation focused on the training, guidance and updating of teaching staff are also identified, as well as unfavorable attitudes of the university community towards students with disabilities. It is concluded that inclusive education is the main challenge of Higher Education Institutions to guarantee not only access, permanence and graduation; but the quality, equity and educational equality as a constitutional right of any person.
Subjects

Inclusión educativa

Instituciones univers...

Profesorado

File(s)
36_06 Camino hacia la inclusión en educación superior voces del profesorado.pdf (373.79 KB)
Versión del editor
License
Acceso Abierto
URL License
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
How to cite
Márquez Cabellos, N. G. ., & Ramos Ramírez, B. N. . (2023). Camino hacia la inclusión en educación media superior y superior: voces del profesorado. Revista Panamericana de Pedagogía, (36), 100–111. https://doi.org/10.21555/rpp.vi36.2880
Table of contents
Introducción -- Inclusión en la educación media superior y educación superior -- Método -- Participantes -- Instrumento -- Procedimiento -- Resultados -- a) Barreras para el aprendizaje y la participación que enfrenta el estudiantado -- b) Prácticas inclusivas del profesorado -- c) Habilidades docentes para promover la inclusión -- Discusiones y conclusiones

Copyright 2024 Universidad Panamericana
Términos y condiciones | Política de privacidad | Reglamento General

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by - Hosting & support SCImago Lab

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback