Repository logo
  • English
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Universidad Panamericana
  • Communities & Collections
  • Research Outputs
  • Fundings & Projects
  • Researchers
  • Statistics
  • Feedback
  • English
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  1. Home
  2. CRIS
  3. Journals
  4. Revista Panamericana de Pedagogía
  5. Núm. 31 (2021) enero-junio
  6. Del aula presencial a la remota y de regreso : la enseñanza en situaciones de pandemia e incertidumbre
 
  • Details
Options

Del aula presencial a la remota y de regreso : la enseñanza en situaciones de pandemia e incertidumbre

Journal
Revista Panamericana de Pedagogía
Publisher
Universidad Panamericana, Escuela de Pedagogía
Date Issued
2021-02-02
Author(s)
González-Fernández, Karen  
Facultad de Filosofía - CampCM  
Type
Resource Types::text::Non-primary product
DOI
https://doi.org/10.21555/rpp.v0i31.2116
URL
https://doi.org/10.21555/rpp.v0i31.2116
https://scripta.up.edu.mx/handle/123456789/7134
Abstract
The pandemic caused by the SARS-CoV-2 virus brought important changes for many educational models. Face-to-face classes had to move to virtual environments abruptly and unexpectedly. The objective of this article is to present a discussion about one of the greatest challenges that educational systems have to confront in contexts such as the present: the uncertainty generated by the change from face-to-face to remote teaching and vice-versa. To achieve the objective, 1) I show how the change from face-to-face to remote classes in digital environments causes a problem at the level of the planning and design of courses and a specific challenges for teaching; and 2) I offer the outline of a proposal to face this type of situation using the ADDIE model of instructional design and considering some specific tea-ching competences. Finally, I offer some final reflections on the challenges that the pandemic has generated for pedagogy and educational systems
Subjects

Face-to-face Teaching...

Remote Teaching

Uncertainty

Pandemic

File(s)
Del aula presencial a la remota y de regreso. La enseñanza en situaciones de pandemia e incertidumbre.pdf (314.54 KB)
License
Acceso Abierto
URL License
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
How to cite
González Fernández, K. (2021). Del aula presencial a la remota y de regreso : la enseñanza en situaciones de pandemia e incertidumbre. Revista Panamericana de Pedagogía, (31), 10-25. https://doi.org/10.21555/rpp.v0i31.2116
Table of contents
1. Introducción -- 2. Incertidumbre: uno de los principales retos para la planeación y diseño de cursos en el contexto de la pandemia -- 3. El modelo ADDIE como herramienta para diseñar cursos en contextos de incertidumbre -- 4. Competencias docentes en contexto de incertidumbre. -- 4.1. Enseñanza principal versus enseñanza remota -- 4.2. Sincronicidad y asincronicidad, ¿hasta dónde? -- 4.3. Competencias docentes en contextos de incertidumbre sobre la modalidad presencial o remota -- 5. Reflexiones finales

Copyright 2024 Universidad Panamericana
Términos y condiciones | Política de privacidad | Reglamento General

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by - Hosting & support SCImago Lab

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback