Options
Cuerpos académicos en escuelas normales: la colegialidad para la producción y difusión del conocimiento
Journal
Revista Panamericana de Pedagogía
Publisher
Universidad Panamericana, Escuela de Pedagogía
Date Issued
2021-12-01
Author(s)
Loza Jiménez, María Guadalupe
Gaeta González, Martha Leticia
Type
Resource Types::text::Non-primary product
Abstract
«Normal Schools» are higher education institutions responsible for the training of ele-mentary school teachers in Mexico. Since 2009 they have responded to a public policy established for the formation of Academic groups. These groups are made up of fulltime professors with common interests in disciplinary or multidisciplinary subjects to carry out collegiate research to generate and apply knowledge. The present study aims to analyze the contribution of collegiality for the production and dissemination of knowledge in Normal Schools’ Academic groups in the state of Puebla. With a qualitative-interpretive approach, five teachers from Academic groups from three Normal Schools were interviewed, considering collegiality, production, and dissemination of knowledge as analyzing categories. The findings show some characteristics of the collegiate culture (practices and strategies) that affect the knowledge generated within the Academic groups of the Normal Schools of the State of Puebla.
License
Acceso Abierto
How to cite
Loza Jiménez, M. G., y Gaeta González, M. L. (2021). Cuerpos académicos en escuelas normales: la colegialidad para la producción y difusión del conocimiento. Revista Panamericana de Pedagogía, (33), 128-146. https://doi.org/10.21555/rpp.v33i33.2410
Table of contents
1. Introducción -- 2. Marco referencial -- 2.1 Colegialidad -- 2.2 Producción del conocimiento -- 2.3 Difusión del conocimiento -- 3. Metodología -- 3.1 Participantes -- 3.2 Técnica de recolección de datos -- 3.3 Técnica de análisis de datos -- 4. Resultados -- 4.1 Colegialidad -- 4.2 Producción del conocimiento -- 4.3 Difusión del conocimiento -- 5. Conclusión