Options
Diez modelos relacionados con la práctica reflexiva
Journal
Revista Panamericana de Pedagogía
Publisher
Universidad Panamericana, Escuela de Pedagogía
Date Issued
2019-12-30
Author(s)
Cerecero Medina, Ingrid Eugenia
Type
Resource Types::text::Non-primary product
Abstract
The article provides a documentary research that supports the reflective practice approach, closely linked to action research. It also reviews ten models that represent alternatives for the improvement of professional practice even when these models differ in their theoretical framework or methodological strategies, they have as a common ground the reflection on daily practices. The article stresses the fact that reflective practice not only promotes advancement at the professional level, but transforms at the personal level, the professional practicing it.
Subjects
License
Acceso Abierto
How to cite
Cerecero Medina, I. E. (2019). Diez modelos relacionados con la práctica reflexiva. Revista Panamericana de Pedagogía, (28), 155-181. https://doi.org/10.21555/rpp.v0i28.1671
Table of contents
Introducción -- Antecedentes -- Modelos que apoyan a la práctica reflexiva -- 1. Modelo de Investigación-Acción en Espiral -- 2. Modelo de Investigación-Acción de Mertler -- 3-4. Modelos de Aprendizaje de una Sola Vuelta y de Doble Vuelta -- 5. Modelo Reflexivo de Rolfe, Freshwater y Jasper -- 6. Modelo del Ciclo de Aprendizaje Experiencial de Kolb -- 7. Modelo Reflexivo de Gibbs -- 8. Modelo de la Teoría del Aprendizaje Expansivo -- 9. Modelo R5 -- 10. Modelo de Práctica Reflexiva Mediada -- Conclusiones