Repository logo
  • English
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Universidad Panamericana
  • Communities & Collections
  • Research Outputs
  • Fundings & Projects
  • Researchers
  • Statistics
  • Feedback
  • English
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  1. Home
  2. CRIS
  3. Journals
  4. Revista Panamericana de Comunicación
  5. Año 2, No. 2. julio-diciembre (2020)
  6. Del prime time al binge watching: desarrollo de la serialidad televisiva
 
  • Details
Options

Del prime time al binge watching: desarrollo de la serialidad televisiva

Journal
Revista Panamericana de Comunicación
Publisher
Universidad Panamericana, Escuela de Comunicación
Date Issued
2020-12-01
Author(s)
Gutiérrez López, María de Lourdes
Type
Resource Types::text::Non-primary product
DOI
https://doi.org/10.21555/rpc.v0i2.2336
URL
https://doi.org/10.21555/rpc.v0i2.2336
https://scripta.up.edu.mx/handle/20.500.12552/6392
Abstract
El actual espectro de la serialidad televisiva, o “tercera edad de oro de las series”, que atrae audiencias cada vez más numerosas y es objeto de estudio desde múltiples aproximaciones teóricas, es producto del desarrollo de una serie de fórmulas y sistemas de producción que, en conjunto con sus públicos, han ido evolucionando. Este trabajo consiste en la compilación de los hitos en el desarrollo de las series desde su génesis en la novela por entregas y la radionovela, que al llegar a la televisión irrumpen en la cultura popular de manera contundente y generan prácticas de consumo coronadas en el primetime u horario estelar, hasta el actual visionado de series on demand a través de las plataformas del streaming que permite un consumo de ficción televisiva sin restricciones de lugar ni horario. Los cambios han impactado no solamente las formas de consumo sino también los paradigmas narrativos, las temáticas, los elementos formales y la relación con un público dispuesto a suscribir el pacto narrativo durante las temporadas que sea necesario.
The current spectrum of television seriality, or “third golden age of series”, which attracts increasingly numerous audiences and is the object of study from multiple theoretical approaches, is the product of the development of a series of formulas and production systems that, together with their audiences, have been evolving. This work consists of a compilation of the milestones in the development of series since its genesis in the serialized novel and the radio soap opera, which, upon reaching television, burst into popular culture in a forceful way and generated consumer practices that placed a premium on prime time, up to the current viewing of series on demand through streaming platforms that allows a consumption of television fiction without restrictions of place or time. The changes have affected not only the forms of consumption, but also the narrative paradigms, themes, formal elements and the relationship with a public willing to sign the narrative pact during the necessary seasons.
Subjects

Serialidad televisiva...

Primetime

Evolución de las seri...

Edad de oro de las se...

TV series

Prime time

Evolution of series

Golden age of series

File(s)
2_2_5 Del prime time al binge watching desarrollo de la serialidad televisiva.pdf (289.8 KB)
License
Acceso Abierto
URL License
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
How to cite
López Gutiérrez, M. de L. (2020). Del prime time al binge watching: desarrollo de la serialidad televisiva. Revista Panamericana de Comunicación, 2(2), 52–68. https://doi.org/10.21555/rpc.v0i2.2336
Table of contents
Introducción -- Desarrollo de las series -- Evolución de las series por época -- Conclusiones

Copyright 2024 Universidad Panamericana
Términos y condiciones | Política de privacidad | Reglamento General

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by - Hosting & support SCImago Lab

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback