Options
La mejora de la competencia comunicativa docente mediante propuestas dramáticas teatrales: un estudio cualitativo
Journal
Revista Panamericana de Pedagogía
Publisher
Universidad Panamericana, Escuela de Pedagogía
Date Issued
2023
Author(s)
Iglesias Martínez, Marcos Jesús
Camús Ferri, María del Mar
Lozano Cabezas, Inés
Type
Resource Types::text::Non-primary product
Abstract
Didactic communication is a key element in the management of educational and pedagogical processes that take place in the classroom. This allows to organize effective and efficient learning environments in the classroom and promotes environments of communicative exchange with students that generate interest, thought and emotion for education. In the educational stages related to childhood, it is especially relevant to guide the construction of knowledge and the acquisition of skills and abilities. However, it is still subtly promoted in university spaces; and the attempts to train teachers in communicative competence are reduced, in general, to the practice of oral presentations, far removed from the school communicative reality. Multisensory theater pedagogy is another way of learning to communicate in the classroom. The main objective of this research is to analyze the development of learning situations based on theater pedagogy as a teaching strategy that improves didactic communication in teaching-learning processes from the narratives of teachers and teachers. The results indicate that it is a valuable pedagogical tool for the development of communication and pedagogical skills in teachers in general, and for those who are being trained in particular.
File(s)
License
Acceso Abierto
How to cite
Iglesias Martínez, M. J. ., Camús Ferri, M. del M. ., & Lozano Cabezas, I. . (2023). La mejora de la competencia comunicativa docente mediante propuestas dramáticas teatrales: un estudio cualitativo. Revista Panamericana de Pedagogía, (36), 130–149. https://doi.org/10.21555/rpp.vi36.2882
Table of contents
1. Introducción -- 2. Método -- 2.1. Descripción del contexto y de los participantes -- 2.2. Instrumentos -- 2.3. Procedimiento -- 3. Resultados -- 3.1. Temática 1. Concepción docente sobre la pedagogía teatral multisensorial y el desarrollo comunicativo en el aula -- 3.2 Percepción sobre las capacidades que se desarrollan en el docente al utilizar la pedagogía teatral como recurso comunicativo en el aula -- 3.3 Los beneficios de la pedagogía teatral multisensorial en el desarrollo comunicativo de los maestros en formación -- 3.4 La pedagogía teatral multisensorial como estrategia para el desarrollo de las habilidades comunicativas de los docentes en formación -- 3.5 Experiencias universitarias relacionadas con el desarrollo de la comunicación docente -- 4. Discusión y conclusiones