Repository logo
  • English
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Universidad Panamericana
  • Communities & Collections
  • Research Outputs
  • Fundings & Projects
  • Researchers
  • Statistics
  • Feedback
  • English
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  1. Home
  2. CRIS
  3. Journals
  4. Revista Panamericana de Comunicación
  5. Año 4, No. 1. Enero-Junio (2022)
  6. Representaciones de la violencia fílmica desde la mirada femenina. Tres películas mexicanas postpandemia : Sin señas particulares (Fernanda Valadez, 2020), Noche de fuego (Tatiana Huezo, 2021), La civil (Teodora Mihai, 2021).
 
  • Details
Options

Representaciones de la violencia fílmica desde la mirada femenina. Tres películas mexicanas postpandemia : Sin señas particulares (Fernanda Valadez, 2020), Noche de fuego (Tatiana Huezo, 2021), La civil (Teodora Mihai, 2021).

Journal
Revista Panamericana de Comunicación
Publisher
Universidad Panamericana, Escuela de Comunicación
Date Issued
2022
Author(s)
Carrillo Cal y Mayor, Juan Carlos
Type
Resource Types::text::Non-primary product
DOI
https://doi.org/10.21555/rpc.v4i1.2556
URL
https://doi.org/10.21555/rpc.v4i1.2556
https://scripta.up.edu.mx/handle/123456789/6429
Abstract
Despite the complications that the Covid-19 pandemic implied for the global film industry, Mexican cinema has continued with a relevant level of produc-tion, as well as some of its own evolutions. In produc-tion, the increasing participation of women in the main roles, such as directing, stands out. On the other hand, a thematic line that has stood out is the disappearance of women in Mexico due to drug trafficking. This paper analyzes three Mexican films on this theme, directed by and starring women and released or produced once the pandemic had begun, with the aim of studying the rep-resentation of violence in contemporary Mexican cine-ma made by women. It is shown that filmic violence is not used as a spectacle but as a means of denunciation, for which it does not need to be explicit
Subjects

Violence

Mexican cinema

Women directors

Drug trafficking cine...

File(s)
Representaciones de la violencia fílmica desde la mirada femenina. Tres películas mexicanas postpandemia.pdf (801.36 KB)
Representaciones de la violencia fílmica desde la mirada femenina. Tres películas mexicanas postpandemia : Sin señas particulares (Fernanda Valadez, 2020), Noche de fuego (Tatiana Huezo, 2021), La civil (Teodora Mihai, 2021).
License
Acceso Abierto
URL License
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
How to cite
Carrillo Cal y Mayor, J. C. (2022). Representaciones de la violencia fílmica desde la mirada femenina. Tres películas mexicanas postpandemia: Sin señas particulares (Fernanda Valadez, 2020), Noche de fuego (Tatiana Huezo, 2021), La civil (Teodora Mihai, 2021). Revista Panamericana de Comunicación, 4(1), 107–118. https://doi.org/10.21555/rpc.v4i1.2556
Table of contents
Objetivos y metodología -- Introducción: Mujeres cineastas en un cine mexicano postpandemia -- La violencia en el cine -- Violencia y cine mexicano -- Directoras y protagonistas femeninas -- Violencia elíptica y metafórica: Sin señas particulares (Fernanda Valadez, 2020) -- Violencia implícita: Noche de fuego (Tatiana Huezo, 2021) -- Violencia negativa: La civil (Teodora Mihai, 2021) -- Conclusiones.

Copyright 2024 Universidad Panamericana
Términos y condiciones | Política de privacidad | Reglamento General

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by - Hosting & support SCImago Lab

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback