Repository logo
  • English
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Universidad Panamericana
  • Communities & Collections
  • Research Outputs
  • Fundings & Projects
  • Researchers
  • Statistics
  • Feedback
  • English
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  1. Home
  2. CRIS
  3. Journals
  4. Revista Panamericana de Pedagogía
  5. Núm. 33 (2022) enero-junio
  6. The international popularisation of lesson study: early studies and their relevance in later literature
 
  • Details
Options

The international popularisation of lesson study: early studies and their relevance in later literature

Journal
Revista Panamericana de Pedagogía
Publisher
Universidad Panamericana, Escuela de Pedagogía
Date Issued
2021-12-31
Author(s)
Hervas, Gabriel
Type
Resource Types::text::Non-primary product
DOI
http://dx.doi.org/10.21555/rpp.v33i33.2397
URL
http://dx.doi.org/10.21555/rpp.v33i33.2397
https://scripta.up.edu.mx/handle/20.500.12552/7164
Abstract
Lesson study (LS) is a teachers’ professional development practice with a Japanese origin that, at present, is practiced in more than 30 countries. Literature on LS acknowledges the works of Stigler and Hiebert and of Yoshida in 1999 as the origin of its internationalization. However, earlier studies described its practice and have mostly remained under the radar of LS previous research. This historical and documentary literature review sheds light on these previous studies describing LS, analyses their bibliometric relevance, and uncovers the first use of «lesson study» as the terminology adopted in the international literature. Results reveal eight studies clearly describing LS before 1999 and more oblique references in the 1980s. «Lesson study» appeared first in 1997, but we make the case for the previous use of other terminology. Findings also show that only those studies written by authors who later became key in the field of LS have received a high number of citations. These results bring attention to LS-related literature that has infrequently been cited, granting it recognition in the international history of LS, and expanding our current view in relation to its practice.
El lesson study (LS), frecuentemente traducido al español como «estudio de clases» o «estudio de lecciones», es una práctica de origen japonés relacionada con el desarrollo profesional del profesorado que, en la actualidad, es practicada en más de 30 países. La literatura sobre LS reconoce los trabajos de Stigler y Hiebert y de Yoshida (1999, ambos) como el origen de su internacionalización. Sin embargo, estudios previos describían su práctica y han permanecido mayoritariamente bajo el radar de la investigación sobre LS. Esta revisión histórica y documental de la literatura, arroja luz sobre estos estudios anteriores, describiendo el LS, analizando su relevancia bibliométrica, y descubriendo el primer uso de «lesson study», terminología adoptada en la literatura internacional. Los resultados revelan –previamente a 1999– ocho estudios que describen el LS y más referencias indirectas ya en los años 80. El concepto de «lesson study» apareció por prime-ra vez en 1997, pero aquí se analiza en relación con el empleo anterior de esa terminología. Los resultados también muestran que únicamente aquellos estudios escritos por autores, que luego han sido clave en el campo del LS, han recibido un alto número de citas. Estos resultados llaman la atención sobre la literatura relacionada con el LS poco citada, otorgándole reconocimiento en la historia internacional de este término para expandir nuestra visión actual sobre su práctica
Subjects

Lesson study

History of education

Internationalization

Literature review

File(s)
The international popularisation of lesson study early studies and their relevance in later literature.pdf (347.17 KB)
License
Acceso Abierto
URL License
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
How to cite
Hervas, G. (2021). The international popularisation of lesson study: early studies and their relevance in later literature. Revista Panamericana de Pedagogía, (33), 38-54. https://doi.org/10.21555/rpp.v33i33.2397
Table of contents
Introduction -- Background -- Methods -- Focus of this Research -- Procedure, Data Collection and Analysis -- Findings -- Discussion -- Conclusion, limitations, and value of this research

Copyright 2024 Universidad Panamericana
Términos y condiciones | Política de privacidad | Reglamento General

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by - Hosting & support SCImago Lab

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback