Options
My Octopus Teacher : aprendiendo de un pulpo para superar una pandemia
Journal
Revista Panamericana de Comunicación
Publisher
Universidad Panamericana, Escuela de Comunicación
Date Issued
2022
Author(s)
Valhondo-Crego, José Luis
Type
Resource Types::text::Non-primary product
Abstract
This article aims to analyze the documentary My Octopus Teacher (MOT) from the point of view of the view-er’s engagement with the protagonist in the context of the Covid-19 pandemic. An integral definition of the concept of engagement is used, including variables related to the plot and the receiver of the story. The content of the documenta-ry is analyzed by applying the theoretical categories of the concept of character engagement. MOT can function as a story of empowerment for the viewer who has suffered the loneliness and lack of sociability produced by the pandemic and its effects.
Subjects
File(s)My Octopus Teacher.pdf (1.73 MB)
My Octopus Teacher : aprendiendo de un pulpo para superar una pandemia
License
Acceso Abierto
How to cite
Valhondo Crego, J. L. V. C. (2022). My Octopus Teacher: Aprendiendo de un pulpo para superar una pandemia. Revista Panamericana de Comunicación, 4(1), 119–130. https://doi.org/10.21555/rpc.v4i1.2557
Table of contents
Introducción -- Engagement del espectador con el espectador -- Evolución y continuidad de la trama narrativa -- Metodología -- Engagement espectador-humano-pulpo -- Mentalización -- Empatía. El pulpo como espejo -- Visceralidad -- Juicio moral. Una historia de redención -- Apelando a los géneros -- Focalización interna -- Discusión y conclusiones