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Audiovisual Analysis of the Dahmer Series

2024 , Hurtado, Rafael , Dominguez Partida, Gabriel , Díaz Cerveró, Elba

Este estudio examina las representaciones de la familia en la serie Dahmer (2022), la cual se basa en los crímenes perpetrados por el famoso asesino en serie. Se emplea una metodología de análisis textual para abordar esta cuestión. Los resultados destacan una representación sesgada de la familia del asesino en comparación con la de sus víctimas. La conclusión principal del análisis sugiere que se enfatiza que las familias que parecen estar en “desventaja” son las que realmente logran integrarse en la sociedad, mientras que el modelo de familia liberal estadounidense es propenso a la aparición de disfuncionalidades, hasta el extremo de dar origen al asesino en serie que se examina en este estudio.

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Editorial [al año 4, número 2 de la Revista Panamericana de Comunicación].

2022 , Domínguez Partida, Gabriel , Universidad Panamericana. Campus Ciudad de México. Escuela de Comunicación

En el mundo actual, la virtualidad se presenta como una necesidad y no ya como una novel invención. En consecuencia, la investigación de la comunicación ha incluido estas nuevas tecnologías digitales como un área de estudio con el afán extender el conocimiento y aplicación de las teorías seminales del proceso comunicativo. Aunque esta incorporación se ha hecho con cierta reticencia, cada vez es más común encontrar voces académicas que reivindiquen el rol de estas tecnologías y la complejidad de sus aplicaciones, alejándose de la inclusiva influencia negativa en las audiencias. Uno de esos medios es los videojuegos

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Exploring affect, identity, and populism in and around Todd Phillips’ Joker

2022 , Sreepada, Nihar , Domínguez Partida, Gabriel , Universidad Panamericana. Campus Ciudad de México. Escuela de Comunicación

Cultural identity has become a fluid concept in which several positionalities converge; most of them are influenced greatly by popular culture, causing a con-stant individual negotiation between their real lives and the image on the screen. In 2019, Todd Phillips’s Joker achieved worldwide success not only at the box office but also in critical appraisal. Unlike previous representations of this villain as a disruptive social persona, Jok-er showed the main character as a political figure that gives agency and voice to the people who are socially repressed. The impact of this representation transcended Anglo cultures to the extent of symbolizing a popu-list uprising and a growing anti-government sentiment. Nevertheless, this figure’s appropriation brings two problematic ideological standpoints to the goal these groups aim: violence as the only alternative to restoring equality in society and color blindness that silences the struggles that cultures face depending on their context

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El narcotráfico en el cine mexicano: arquetipos desde 2010 a 2017

2021 , Díaz Cerveró, Elba , Dominguez Partida, Gabriel

This article studies the archetypes and the iconography in contemporary Mexican films that deal with drug trafficking in order to examine the evolution of the narco cinema subgenre and changes in the representation of the narcocultura. The corpus is constituted by the biggest box office hits each year between 2010 and 2017, which are analysed thematically. This study suggests that the characteristics of the narcocultura continue circulating within Mexican cinema, but it does not point to a subgenre’s existence. The genres circumscribing the films analysed promote the narcos’ heroism via archetypes and iconography, which symbolize how narcos overcome their modus vivendi to stand as a legitimate authority against a corrupt government. Alongside this representation of narcos, these films also present objectified women and promote values such as loyalty and family. The aforementioned archetypes and iconography offer a view of life in which violence is normalized, and crime is seen as a legitimate lifestyle.