Repository logo
  • English
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Universidad Panamericana
  • Communities & Collections
  • Research Outputs
  • Fundings & Projects
  • Researchers
  • Statistics
  • Feedback
  • English
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  1. Home
  2. CRIS
  3. Journals
  4. Revista Panamericana de Comunicación
  5. Año 5, No. 1. enero-junio (2023)
  6. Online reputation management in spanish public hospitals. A quantitative analysis
 
  • Details
Options

Online reputation management in spanish public hospitals. A quantitative analysis

Journal
Revista Panamericana de Comunicación
Publisher
Universidad Panamericana, Escuela de Comunicación
Date Issued
2023
Author(s)
Medina Aguerrebere, Pablo
Medina, Eva
González Pacanowski, Toni
Type
Resource Types::text::Non-primary product
URL
https://scripta.up.edu.mx/handle/20.500.12552/6465
Abstract
Spanish public hospitals face an increasingly complicated situation because of limited budgets, patients’ new requirements and the development of private hospital groups. To deal with this challenging framework and reinforce their strategic positionings in the health market, some public hospitals have implemented corporate communication strategies based on social media platforms. This paper aims to analyze how Spanish public hospitals manage Facebook, Twitter, and Youtube, as well as their corporate websites, to promote their brands and reinforce their strategic positionings. To do that, we conducted a literature review about health communication, and then we resorted to 48 indicators to analyze how the 100 best Spanish public hospitals used their websites and these three social media platforms for branding purposes. We concluded that most public hospitals in this country resorted to their corporate websites to disseminate journalistic content; they used Facebook and Twitter to publish visual information about the hospital (logo, videos, etc.); and they managed Youtube to describe medical treatments and internal protocols.
Los hospitales públicos españoles hacen frente a una situación cada vez más complicada debido a los presupuestos limitados, las nuevas exigencias de los pacientes y la expansión de los grupos hospitalarios privados. Para hacer frente a este desafío y reforzar sus posicionamientos estratégicos en el mercado sanitario, algunos hospitales públicos han implementado estrategias de comunicación corporativa basadas en el uso de las redes sociales. Este artículo tiene como objetivo analizar cómo los hospitales públicos españoles utilizan Facebook, Twitter, Youtube así como sus webs corporativas para promocionar sus marcas y reforzar sus posicionamientos estratégicos. Para ello, llevamos a cabo una revisión de la literatura sobre comunicación de salud, y a continuación recurrimos a 48 indicadores para analizar cómo los 100 mejores hospitales públicos españoles utilizaban sus sitios web y las tres redes sociales citadas para promocionar sus marcas. Concluimos que la mayoría de los hospitales públicos recurrían a sus sitios web corporativos para difundir contenidos periodísticos; utilizaban Facebook y Twitter para publicar información visual sobre el hospital (logotipo, videos, etc.); y recurrían a Youtube para describir tratamientos médicos y protocolos internos.
Subjects

Spanish public hospit...

Corporate communicati...

Brand

Reputation

Social media

File(s)
5_1_9 Online Reputation Management in Spanish Public Hospitals. A Quantitative Analysis.pdf (228.26 KB)
Versión del editor
License
Acceso Abierto
URL License
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
How to cite
Medina Aguerrebere, P., Medina, E. ., & González Pacanowski, T. (2023). Online reputation management in spanish public hospitals. A quantitative analysis. Revista Panamericana De Comunicación, 5(1), 118–131. https://doi.org/10.21555/rpc.v5i1.2888
Table of contents
1. Introduction -- 2. Hospitals’ reputation management through social media -- 3. Methodology -- 4. Results -- 1. Corporate website -- 2. Facebook -- 3. Twitter -- 4. Youtube -- 5. Discussion -- 6. Conclusion

Copyright 2024 Universidad Panamericana
Términos y condiciones | Política de privacidad | Reglamento General

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by - Hosting & support SCImago Lab

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback