Núm. 34, julio-diciembre (2018)
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Publication Mitos y realidades del liderazgo empresarial : ¿cómo construir al líder que necesitan las empresas de hospitalidad?(Hospitalidad ESDAI, 2018) ;Delgado Valdez, Juana Lilia ;Castillo-Villegas, Héctor AníbalCampus Ciudad de MéxicoThe hospitality industry is one of the strongest links in mexican economy, despite the volatility of national and international markets. Businesses related to hospitality requires to develop specific skills among those who deal directly with their users, in order to satisfy their expectations. But which are the characteristics of the leaders in the hospitality industry? This paper tries to raise awareness among hospitality industry ́s entrepreneurs, to make them to take better decisions and increase their companies efectiveness. We based our analysis on leadership concept; we presented successful leadership cases within the hospitality industry and we identified the qualities of these leaders, in order to profile the ideal leader for this industry, not only to keep the industries afloat in the face of any economic turbulence, but to give guarantee and security to their numerous users and service ́s providers.19 187 - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication El impacto cultural en los asistentes a un mega evento deportivo: el caso de Brasil 2014(Hospitalidad ESDAI, 2018) ;Granados Gómez, Triana Paola ;Becerril Isidro, JavierCampus Ciudad de MéxicoOver the years, mega sporting events have gained great relevance worldwide. In this sense, the 2014 World Cup in Brazil, seen as such, brought together thousands of people from all over the world. This space represented the attendees an occasion for them to generate social interactions, which could be culturally enriching. This led to investigating in the first place: what is culture, what impact does it have, and what is the perception of it? This concept defined from different aspects artistic, anthropological, historical, social, just to mention a few, also had to be accompanied by the ways in which the subjects appropriate it, hence the real question arises: Is there any impact on the culture of the attendant to a mega sporting event with the participation of international athletes? That is why in the case of the present work it was observed within these processes that mega sporting events are constituted in elements of culture since as defined by Diaz Aguado (1999, p. 116). “Enculturation unifies people by providing common experiences”. As well as moving from multiculturalism to transculturality. From field research, some main cultural elements were identified as disrupted: traditions and rituals, sports, language and architecture among others.2 178 - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Evolución de negocios turísticos en las playas de Isla Mujeres. Un análisis bajo la Teoría de Butler(Hospitalidad ESDAI, 2018) ;Sonda de la Rosa, RicardoCampus Ciudad de MéxicoEl artículo a continuación tiene como finalidad comparar el modelo de ciclo de vida de los destinos turísticos planteado por Butler, con el inventario de los negocios turísticos elaborado a partir de la información obtenida en las playas de Isla Mujeres desde el año 2014 al año 2018. La metodología implementada en esta investigación fue el método de caso, con el objetivo de conocer el desarrollo de los desaparecidos y también de los nuevos giros que se presentaron en las playas de Isla Mujeres. En estas páginas se incluyen los hallazgos en cuanto al crecimiento y la disminución de giros turísticos. De estos hallazgos se concluye, mediante la comparación y el análisis, la etapa de desarrollo con tendencia a consolidación en la que se halla el destino, con el propósito de valorar la estrategia adecuada para un emprendedurismo enfocado que permita seguir considerando este destino como uno rentable y fructífero.57 229 - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Turismo accesible en México : análisis desde la perspectiva de la discapacidad motriz(Hospitalidad ESDAI, 2018) ;Reyes Escalante, Aida Yarira ;Suarez Chaparro, Rosa Herminia ;González Herrera, Manuel Ramón ;Molina García, Idalia JudithCampus Ciudad de MéxicoMexican tourist destinations are currently one of the most important receivers of national and international tourists, in addition, they are considered one of the main factors in the economic development of the country. The theoretical framework is based on the positions of sustainable tourism and social development, which seek that all people are treated equally and equal opportunities rate. The problem states that government requirements put pressure on tourism service providers by modifying to improve accessibility and travel experiences. The goal is determine whether tourism accessibility strategies are satisfactory for the motor disability person. The research is defined as descriptive explanatory, the data was obtained by the survey application. The analysis space was in Ciudad Juárez and the study population segment was 18,730 in the 20-35 year age range, the sample was 96 people with motor disabilities. The data was processed by Tableau 15 and Weka 3.9.2 softwares. The final results establish unattractive results in the experience in lodging and feeding. The findings reveal accessibility issues in service providers in terms of facilities, transport, and special services. The correlation was significant at the destination in specialized fun activities for the motor impaired.18 97 - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication La gestión del conocimiento en la industria turística, propuesta de modelo para su aplicación(Hospitalidad ESDAI, 2018) ;Larrea David, Luisa ;Arroyave Torres, María Eugenia ;Álzate Álvarez, Natalia ;Uribe Piedrahita, Jorge ;Bermúdez Cardona, Adriana ;Guarín Cardona, Daniela ;Salazar Correa, Andrés FelipeCampus Ciudad de MéxicoLa cadena de valor es un concepto clave en todas las industrias dado que define las actividades necesarias para la producción de bienes y servicios desde el principio de la actividad e identifica las diferentes relaciones verticales, horizontales e intersectoriales que se presentan en determinado sector económico. Para el turismo se hace necesario identificar todos los eslabones de la cadena de servicio que permiten el desarrollo de la actividad y de los destinos, así se garantiza que todos los actores que intervienen estén comprometidos con la calidad y la competitividad; así como con el mismo objetivo de desarrollo. Se garantiza además que prime el bien común sobre el beneficio económico particular. Dado que el entorno empresarial es dinámico y globalizado es necesario contar con insumos de toma de decisiones como sistemas y modelos que puedan actualizarse a partir de entradas cambiantes de acuerdo al contexto, procesos de transformación integrales y salidas que alimenten a la cadena del servicio, así como permitan que todos los actores (empresarios, superestructura y academia), se mantengan alineados y con sus roles definidos. El objetivo del presente escrito es diseñar un modelo de gestión de conocimiento para la industria turística que articule el sector productivo y la academia, con el fin de contribuir al desarrollo del turismo basado en el principio de sostenibilidad turística; ambiental, económica y sociocultural con base en el trabajo colaborativo y de calidad. A través de ejercicios de inmersión de docentes en el sector empresarial turístico y reuniones periódicas con la Mesa de Turismo de Medellín y la Red de Instituciones de Formación en Turismo de Antioquia (RITA) se logra establecer la propuesta de modelo de gestión de conocimiento el cual constituye una herramienta que articula el desarrollo a través de la gestión en cadena de cada uno de los agentes del destino, definiendo el papel de cada uno dentro del modelo de acuerdo a la cadena productiva y su responsabilidad frente al desarrollo; consiguiendo disminuir la brecha históricamente existente entre el sector productivo y la academia.5 172
