Browsing by Department "Escuela de Pedagogía - CampGDL"
Now showing 1 - 20 of 93
Results Per Page
Sort Options
- Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication 4 1 - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Actitudes transdisciplinarias en la práctica docente: el caso de una universidad de la República Mexicana(2023) ;Fernández-de-Castro, Javier ;Galbán-Lozano, Sara ElviraLa transdisciplinariedad es la interrelación simultánea entre disciplinas científicas con la finalidad de comprender el mundo presente y desde una visión de unidad del conocimiento. Surge por la necesidad de solucionar problemas complejos y contrapone la segregación del saber provocada por la formación disciplinar. El objetivo de este estudio es identificar actitudes transdisciplinarias en la práctica docente universitaria en una institución de educación superior de la República Mexicana. Para ello se desarrolló un estudio cuantitativo, de tipo transversal, con alcance exploratorio y descriptivo, en el que participaron 422 docentes de los tres campus de dicha institución, a quienes se les administró un instrumento para medir actitudes transdisciplinarias. El análisis de los datos reveló que en el equipo docente predominan las actitudes relativas a apertura epistemológica, diálogo, aprendizaje permanente y respeto, siendo las más incipientes las de reflexión, organización y pensamiento complejo. Se observó un desarrolló significativamente mayor en mujeres respecto a actitudes relativas a organización y diálogo, así como mayor rigor intelectual en docentes que trabajan en pregrado y posgrado, que aquéllos que sólo lo hacen en uno de los niveles. Estos resultados son insumos para la generación de estrategias de atracción y formación docente que favorezcan la calidad educativa.11 - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Actualidad educativa del personalismo de Xavier Zubiri(2011)Este artículo analiza el personalismo filosófico de Xavier Zubiri y sus aplicaciones educativas. Las bases de la formación intelectual, a partir de entender al hombre como dotado de inteligencia sentiente, religado a la realidad y con capacidad de hacerse cargo de ella. También los elementos que según este autor conforman la educación para la libertad y para la ética personal y social. El artículo se centra en el modo mediante el cual el educando debe ser formado para el desarrollo de la propia dignidad con respecto al fundamento de la misma, idea básica para el crecimiento personal y para la vida en comunidad..6 1 - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Adquisición de las competencias del Máster en Sistemas de Información Digital durante el Prácticum en el Servicio de Bibliotecas de la Universidad de SalamancaLas competencias del profesional de la información del siglo XXI van más allá que una simple serie de conocimientos y habilidades. En la actualidad las transformaciones y los cambios que está viviendo el mundo gracias a la globalización y el desarrollo de las tecnologías en específico de las TIC, permiten que el individuo desarrolle competencias enfocadas en trascender, emprender y estar en continuo crecimiento para mejorar el mundo y no quedarse únicamente como un profesional diseñado para la producción y el lucro. El presente trabajo de investigación muestra un estudio integral sobre las competencias del profesional de la información, fundamentado desde la parte metodológica con el uso de la “Revisión Sistemática” que permitió la recuperación de aspectos cuantitativos y cualitativos a través de un marco teórico sobre el tema. Así como la parte de la experiencia laboral sobre la adquisición de competencias del Máster en Sistemas de Información Digital, durante el desarrollo del Prácticum el Servicio de Bibliotecas de la Universidad de Salamanca, en donde se hace un análisis y recomendaciones de las competencias adquiridas en el máster con lo desarrollado durante el periodo del Prácticum, el cual sea de utilidad para mejorar las acciones y actividades de las academias y el ámbito laboral. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Amistad y educación del carácter: una revisión sistemática(2023) ;Zaida Espinosa Zárate ;Josu AhedoThis paper presents a systematic review of scientific articles on friendship and character education (CE) published between 2007 and 2021. It seeks to identify the dominant theo- ries from which CE is approached, how friend- ship is understood in the studies, and what specific relationship is built between friend- ship and character; in other words, the extent to which it is posited that friendship can be harnessed to acquire virtues. Results indicate a prevalence of a psychological approach to CE, linked to an instrumentalist perspective on friendship, which associates it with certain benefits. However, this approach is closely followed by a philosophical–moral view that understands friendship as a good in itself and, consequently, highlights its humanizing potential. The Aristotelian framework for un- derstanding friendship and character stands out within this approach. The relationship be- tween friendship and character in the selected articles is explored through 5 categories that emerged in the analysis: 1) friendship for char- acter; 2) character for friendship; 3) friendship and transgressions; 4) teachers’ and students’ perceptions of the influence of friendship; and 5) analysis of programmes that include friendship in the curriculum.Scopus© Citations 1 25 1 - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Análisis y desarrollo de los planes de estudio de bibliotecología(Escuela Nacional de Biblioteconomía y Archivonomía, Deleg. Gustavo A. Madero, Distrito Federal [Mexico], 2014, 2014) - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication 5 1 - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Aspectos de Ortega y Gasset en la formación de ciudadanos(2016)José Ortega y Gasset no puede ser clasificado como teórico o filósofo de la educación, aunque sus obras poseen importantes reflexiones en ese ámbito del conocimiento. Concretamente en este artículo se pone de manifiesto el valor de la filosofía racio-vitalista y la formación de ciudadanos en la perspectiva personal, lo cual contribuirá a la construcción de la sociedad y a la vida democrática. Además, a la luz del liberalismo político de este autor en el artículo se analizan, ente otras, sus importantes ideas sobre la libertad, el patriotismo, la ciudadanía, la elegancia y la tolerancia, como grandes aportaciones conceptuales a la tarea educativa. Básicamente todo el pensamiento de Ortega se concretará en formar profundamente la intimidad personal de los ciudadanos. Este elemento se muestra como el centro y el objetivo de la formación y en torno a él giran los aspectos sociales y personales de la educación de ciudadanos analizados en este escrito.Scopus© Citations 2 20 1 - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication 15 - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Beyond belongingness: Rethinking innate behavioral predispositions, learning constraints, and cognitive capacities(2022)Learning is a major determinant of behavioral change for some organisms through their lifecycles. From an associative perspective, learning is assumed to occur whenever organisms experience particular statistical regularities in their environment; specifically, meaningful outcomes that follow certain cues or actions chiefly contribute to behavioral change. However, numerous empirical reports reveal that not all cue–outcome and action–outcome combinations are learned equally well, a phenomenon that is termed belongingness. Those reports are valuable as descriptive-level knowledge, but beg further considerations, like what is the origin, adaptive value of, and underlying mechanisms associated with the predisposition to couple particular events. Contrary to what is often assumed, the mere observation of learning predispositions says little as to whether they arise from genetics, are constrained by hardwired neural circuitries, or have been ecologically advantageous in an evolutionary timescale. The present paper aims to present a number of notions from different research fields outside the hard core of associative learning and, in so doing, provides elements for careful study and conceptualization of this issue. Thereafter, these notions are pooled to understand behavioral variation in a wide array of phenomena, thus, bringing a more informed approach to the nature versus nurture debate.3 1 - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Building spaces for citizen participation and collaboration. Library and information services(Qualitative and Quantitative Methods in Libraries, 2016); ;Mireles-cardenas CeliaArana López Gladys NoemíThe concept of Open Government is supported on three foundations: Transparency, Collaboration, and Participation. Libraries are democratic spaces that encourage social cohesion and guarantee equal opportunities for information access. Despite the implications of the digital communication era, the construction of libraries is still underway. Also and to a greater extent, their design incorporates spaces that lead to social interaction and freedom of expression among their communities. This becomes relevant for academic libraries since they have an impact on training critical citizens who are also committed with their environment. This investigation employs a mixed research methodology describing the situation of academic library buildings in Mexico, with an emphasis on collaborative work spaces in the libraries of the Autonomous University of San Luis Potosí. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication 7 1 - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Character education and virtues development as a path to human flourishing beyond borders(2025-07); ;Carrillo, Sonia ;Gomez, YvonneMesurado, BelenHuman growth is an inescapable imperative that necessitates education for its intentional development. This growth, understood as the holistic development of all human capacities, constitutes, in essence, the objective of character education and the cultivation of human virtues across the lifespan. This special issue presents cross-cultural research on virtuous character formation for human flourishing, highlighting the imperative for studies in non-Western contexts and the pivotal role of education, innovation, and educational leadership in this process. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Character Education Formation Program as an Epiphany and Transformational Experience for Educational Principals in México(Informa UK Limited, 2025-07-23); ;Aurora Bernal ;Juan Pablo Dabdoub ;Marvin W BerkowitzMelinda C. BierThis qualitative, phenomenological study assessed the impact of PRIMED and vLACE teacher training programs on 23 Mexican educators within six school leadership teams, through the project “Character education leadership program for Mexican public schools”. Aiming to cultivate leaders fostering character education, the study revealed an epiphanic personal transformation among participants, crucial for genuine character culture. This research provides evidence that such formative experiences profoundly reshape public school principals’ professional purpose, embracing their role in shepherding school culture and serving as virtuous role models. This program offers a promising prototype for future character education leadership training in Mexican public schools. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Ciberacoso desde la perspectiva docente(2020) ;Isabel PavezA pesar del aumento de las cifras de uso de Internet y redes sociales en Latinoamérica, y de la prevalencia de ciberacoso, existe poco conocimiento de la realidad que enfrentan los docentes de esta región. Mediante una aproximación cualitativa, esta investigación explora discursos y experiencias de docentes en Chile y México en las ciudades de Santiago y Guadalajara sobre esta problemática, y sus herramientas para lidiar con estas situaciones. Para ello se entrevistó en profundidad a 57 docentes de escuelas de bajo, medio y alto nivel socioeconómico, que tienen a su cargo alumnos entre 12 y 17 años. Los principales resultados indican que la confianza de los docentes para identificar ciberacoso aumenta cuando ellos mismos son usuarios de redes sociales, que su preparación para prevenirlo e intervenirlo es crucial, y que las instituciones deben poner este tema como prioridad, pues es un fenómeno creciente y aún inexplorado por los profesores.Scopus© Citations 4 7 1 - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Scopus© Citations 7 44 2 - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Cortisol and High-Risk People for Schizophrenia: A Mini ReviewSchizophrenia is a psychiatric disorder characterized by neurocognitive symptoms and a generalized sensitivity to stress due to a neurodevelopment predisposition to this condition. We review some difficulties studying the relationship between subjacent vulnerability and stress response. These are mainly delimited to the selection of the samples and the scientific community's different conceptions of the clinical symptoms. With some of our work, we hold that the neurocognitive performance interacts positively with the allostatic load, mainly in the genetic high-risk group. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Creating Onomastic Social Network Maps of Books Using Their Indexes. Case Study: ‘Papyrus: The Invention of Books in the Ancient World’(Wiley, 2025) ;Repiso, Rafael ;Ortiz-Díaz, Erik M; This paper proposes a methodology to create social networks using subject and onomastic indexes from books to facilitate content analysis in monographic works. Books have not been largely studied in this context because their contents have not been digitized as in comparison with scientific research articles. However, indexes have been proven as a useful tool to identify relations between terms or characters mentioned inside the texts. This technique is based in the co-presence among these elements and they further visualization, offering a new perspective for structural analysis within Social Sciences and Humanities books. The book ‘Papyrus: The Invention of Books in the Ancient World’ has been used as a study object to illustrate this technique and its possibilities. ©The authors ©Learned Publishing ©Wiley. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication 9 - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Desarrollo de la personalidad y virtudes sociales: relaciones en el contexto educativo familiarLa multiculturalidad ha conducido al replanteamiento de la problemática de la consistencia social; es decir, la cohesión entre los diversos miembros de la sociedad. Para abordar el problema educativo, pueden estudiarse las condiciones psicológicas y pedagógicas ligadas todas ellas al contexto familiar. Son las condiciones familiares –los estilos y dinámicas familiares– las que posibilitan un desarrollo armónico de la personalidad que permita la sociabilidad. Por otro lado, son los vínculos familiares también, la condición para el desarrollo de virtudes que han venido a denominarse “sociales”. El objetivo de este trabajo es, precisamente, describir los nexos que vinculan la educación familiar con las dos variables indicadas: el desarrollo de la personalidad y el crecimiento de las virtudes que favorecen la consistencia social. Se hacen también observaciones que apuntan al nexo real existente entre personalidad y desarrollo de las virtudes.9 1
